02 Oktober 2011

UNGKAPAN BANJAR

Anaknya itik, umanya angsa Makna: Anak yang pandai berasal dari orang tua yang pandai juga. Ungkapan ini diucapkan sebagai kata-kata pujian terhadap orang tua yang berhasil dalam mendidik anak.

Anak jangan satitilahnya kaina kuwitan diulahnya kuda.

Makna: Anak jangan terlalu dimanjakan nanti orang tuanya sendiri dijadikannya hamba. Ungkapan ini sebagai peringatan kepada ibu bapa supaya mendidik anak agar menjadi manusia yang baik dan berbudiluhur dengan pengajaran agama dan moral. Anak jangan terlalu simanjakan sangat sehingga nanti berani membantah kata orang tua bahkan mungkin memerintah atau memarahi orang tuanya.

Bagai tilambung gugur ka licak

Makna: Orang muda yang gemar berbuat perkara tidak senonoh tapi ia bangga dengan perbuatannya. Ungkapan ini sebagai sindiran kepada orang muda yang ‘nakal’ spt menunjuk samseng, suka mengacau anak bini orang dan yang sewaktudengannya.

Bagaimana maruwak banyu di bumbung

Makna: Berbicara terus menerus tanpa memberi kesempatan kepada orang lain didalam sesuatu musyawarah. Ungkapan ini sebagai sindiran kepada orang yang hanya mahukan orang lain mendengar hujahnya sahaja. Pendapat orang lain seolah-olah semuanya tak betul.

Bagus cubik pada panai.bagus bairik pada baranai

Makna: Bekerja lebih baik dari berdiam diri sahaja. Ungkapan ini diucap sebagai ajakan supaya rajinan bagawi kada mun kulir, aur badiam haja kada apa-apa ulahan.

Banyak muntung haran nasi

Makna: Orang yang banyak cakap kosong membuang waktu, sedangkan kerja tidak diselesaikan.

Amun wani manimbai lunta, maka wani jua manajuni

Makna: Apabila berani melakukan sesuatu perbuatan, maka harus pula berani enanggung risiko yang mungkin timbul dariya. Ungkapan ini sebagai ingatan supaya semua pekerjaan atau keputusan yang dibuat mestilah difikirkan dahulu baik buruknya. Setelah keputusan dibuat harus pula berani mempertahan dan bertanggungjawab pula untuk melaksanakannya.

Bilang kada babulu lagi landau

Makna: Orang yang bekerja keras untuk memberi nafkah keluarganya. Ungkapan ini sebagai peringatan supaya kita semua mesti ada rasa tanggung jawab dan sentiasa bekerja kuat untuk menanggung keluarga.

Bilang kada kabantaan

Makna: pekerjaan (pengorbanan) yang tidak mendatangkan hasil. Misalnya - kuwitan nang membelajakan wang ringgit hagan anak, tapi nang anak menggunakan pambarian dengan boros kepada perkara yang kada berfaedah dan akhirnya anak itu gagal, kada dapat apa yang diharapkan. (nota: banta - sejenis rumput. Batangnya keras dan tajam yang boleh melukakan.)

Ca kada bungul malanah uyah saurang

Makna: Sangat bodohlah sekiranya seseorang itu dengan sengaja merosakkan nama baik keluarga sendiri. Ulasan: Ungkapan ini memberi nasihat agar kita sentiasa menjaga martabat dan nama baik keluarga.

Cung palangan, siapa mmenjapai buruk tangan

Makna: Orang yang sudah mengakui kesilapannya janganlah di terus jadikan tumpuan umpatan selamanya. . Ulasan: Bila sesorang itu telahpun mengakui kesilapannya, haruslah kita memaafkan dan memberi peluang kepadanya untuk memperbaiki dirinya. (cung palangan - satu permainan kanak-kanak, ilah main jadi-jadi.)

Dasar rajaki halang kada ta ka musang

Makna: Rezeki yang ditentukan Allah tidak akan beralih kepada orang lain. Ungkapan ini diucapkan supaya kita jangan merasa kecewa sangat kalau tidak mendapat apa yang dihajatkan tambahan pula kalau apa yang diharapkan itu diberikan pula pada orang lain. Mungkin bukan rezeki kita pada kali ini, segalanya adalah ketentuan ilahi.

Halus mun iwak, ganal mun biawak Makna: Terimalah rajaki nang walau sadikit tapi halal, ianya labih baik pada nang ganal tapi didapat melalui cara haram.

Diulah salawar kada mayu, diulah baju kagubiran

Makna: Orang yang ilmunya kepalang tanggung tidak seharusnya dijadikan pemimpin. Ungkapan ini diucapkan hagan menasihati urang anum supaya bersungguh menuntut ilmu, kada magan separuh jalan kada tuntung. Kerana dengan ilmu dapat menjamin kemampuan maolah gawian yang baik dan sampurna

Makan kada baanca, kaya warik tajun ka kacang

Makna: hidup kada maikut adat/ aturan. Ulasan: Dalam kehidupan bermasyarakat, kita mestilah mengikut adat atau aturan dari segi tingkah laku dan perbuatan. Tidak mengikut suka hati sendiri sahaja sampai mengganggu ketenteraman awam.

Mana umpat bahinggap mana umpat bataduh

Makna: Hidup sentiasa bergantung kepada urang lain. Diucapakan kepada urang nang kulir bagawi. Hidup hanya bagantung pada kuwitan ataupun mintuha sugih. Sepatutnya bisa pang mancari nafkah saurang.

Manusia kada mamak dijarang

Makna: Orang yang marasaakan pandapat saurang haja nang bujur, kada mahirani awan pendapat orang lain. Inya haja yang bujur urang lain sunyaannya salah.

Hidup manimpakul

Makna: Biar dicela urang asal hidup senang. Ungkapan ini menyindir urang yang mementingkan diri sendiri sahaja, tidak mengambil kisah hal urang lain.

Kalakuan maniniwah

Makna: Berkelakuan tidak senonoh. Ungkapan ini berupa pngajaran supaya sentiasa berkelakuan baik, tidak berkelakuan tidak seperti kebiasaan urang sehingga menjadi kebencian masyarakat.

Tinggi gunung tinggi lagi halalang

Makna: Setinggi mana pun pangkat atau kedudukan tentu ada lagi yang lebih tinggi daripadanya. Sesungguhnya pangkat dan kedudukan hanya sementara. Adalah tidak wajar bersifat takbur, menganggap diri lebih tinggi dari orang lain, tetapi harus sentiasa saling menghargai dan menghormati antara satu sama lain.

Tahu makan ha, kaya ular pampaut

Makna: Tidak mau bekerja, sentiasa mengharap pemberian orang sahaja. Ungkapan ngini membari nasihat supaya jangan kulir bagawi, tapi berusaha mancari nafkah,tidak hanya bergantung kepada orang lain.

DIPETIK DARI BUKU: UNGKAPAN TRADISIONAL DAERAH KALIMANTAN SELATAN.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan